< terug

Dieselen op de Kurfürstendamm.

Wat een fantastische prestatie van Andrea Deelstra. Vanuit een blessureperiode terugkomen is knap. Meteen een persoonlijk record op de marathon is nog knapper. Dan ook maar meteen de vereiste eindtijd voor Rio lopen. Ultraknap. De nieuwe column van Jitze Weber is uit.

5 oktober 2015 (0 reacties)

Wat een fantastische prestatie van Andrea Deelstra. Vanuit een blessureperiode terugkomen is knap. Meteen een persoonlijk record op de marathon is nog knapper. Dan ook maar meteen de vereiste eindtijd voor Rio lopen. Ultraknap.

Nu maar hopen dat er nog een paar Nederlanders op tijd door het lint gaan om nog in Rio mee te doen.In ieder geval een man erbij. Dan hebben we in beide marathons tenminste iemand die meedoet, want meedoen is belangrijk tijdens de Spelen. Intussen kunnen we op tv weer eindeloze voorbeschouwingen zien over de kwalificatiewedstrijden van het Nederlands Elftal voor het EK. Onze jongens moeten tegen Kazachstan en dat zal ongetwijfeld een zware dobber worden als je als ploeg uit en thuis van IJsland hebt verloren. Niet dat ik nu meteen verwacht dat Deelstra de marathon gaat winnen, maar ze zit wel in de eindstrijd. Hoekje rechtsonder in de sportkrant, een flits tussen het voetbal . Lopers juichen vaak in stilte en mediarust kan louterend werken. Media en atletiek blijft altijd net iets moeilijker dan suiker en kaneel.

 

De mensen met een A-status hoeven niet meer te rekenen op een Volkswagen met dieselmotor. Nu de aanvoer stagneert zullen de Rio-helden en -heldinnen het weer met een ongechipte Trabant moeten doen. De marathon is bij uitstek de afstand voor diesels en het is dan ook geen gezicht om Butter in een Porsche het parkeerterrein van de IKEA op te zien rijden voor een rekoefening tussen de Zweedse gehaktballen.Een goede diesel kan best zuinig lopen, maar niet zo zuinig dat hij aan de nieuwe milieunormen kan voldoen. Daar moest iets op gevonden worden. Toen dat niet gevonden kon worden, moest daar ook weer iets op gevonden worden en zie daar het ultieme testresultaat. Helaas, het komt er alleen in de test uit. Buiten waait het roet waarheen het wil. 
 

Aan de overkant bij Wolfsburg hadden ze vroeger ook problemen met de testresultaten. De Trabbies gingen niet hard genoeg om das Sozialerlebnis in de DDR te vertreten. Daar moest iets op gevonden worden en het lukte. Alleen tijdens de test zag je er niks van, het ging om het resultaat. Het mooie van een diesel is dat het een mooi proces is.Het is waar dat er wat meer prut uit de uitlaat komt, maar de raffinage is goedkoper en kost minder energie dan het kraken van stookolie tot benzine. Bougies komen er niet aan te pas. De druk tijdens compressie zorgt voor zelfontbranding van de brandstof. Hoe anders is dat in de zwartgeraamde Golf-GTI met gespaakte wielen. Eerst moet het vonkje komen, dan de juiste injectie en alles goed getimed. De kans dat daar iets bij mis gaat is evident. Snel wegwezen is mogelijk, maar je komt er niet verder mee. Een beetje diesel hoeft het niet van de sprintvezels te hebben, goed voorgloeien kan belangrijk zijn. De accu moet geladen zijn, anders kom je niet weg.
 

De sport als zodanig is enigszins vervuild. Hier en daar worden spulletjes ingebouwd die de testresultaten manipuleren. Het gaat daarbij vooral om chemie en het kennen van de halfwaardetijden van de vindbaarheid van het prestatieverhogende structuurtje. Crimineel allemaal. Onze eerste diesel thuis was een 180D van Mercedes. Je zag een spiraal gloeien op het dashbord als de hendel van de startmotor naar beneden geduwd werd. Als alles op rood stond drukte je de hendel verder naar beneden en een tractorgeluid vulde de straat. Een keihard motorblok, een half miljoen kilometers was niet abnormaal. Optrekken was een kwestie van geduld, maar eenmaal op gang was geen Autobahn te lang.Pure ultra. De moderne atleet heeft niet meer het geduld van Andrea Deelstra. Negen jaar voorgloeien. Dat moet een diesel met inhoud zijn. Berlijn-2015. Alles loopt goed, wel even bijtanken. Liever niet knoeien. 

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *