Ad
< terug

Startnummer

“Weet jij wat een bankbiljet van 20 colones uit Costa Rica met hardlopen te maken heeft? Of het Nieuw Zeelandse rijbewijs uit de jaren 1986-1999? Of de enveloppes voor Priority Mail of Express Mail van de US Postal Service? Welnu, ze zijn allemaal gemaakt van Tyvek, een papierachtig materiaal van polyethyleen.” U weet het niet? Lees snel verder in loopletters

21 januari 2014 (0 reacties)

Loopletters:de S van startnummer


© Jan Schellekens

Sjaloom Boudewijn,

Weet jij wat een bankbiljet van 20 colones uit Costa Rica met hardlopen te maken heeft? Of het Nieuw Zeelandse rijbewijs uit de jaren 1986-1999? Of de enveloppes voor Priority Mail of Express Mail van de US Postal Service? Welnu, ze zijn allemaal gemaakt van Tyvek, een papierachtig materiaal van polyethyleen. Het is moeilijk te scheuren, maar met een schaar ga je er moeiteloos doorheen. Het kan goed tegen vocht. Verder kun je erop schrijven en printen. Grote dikke zwarte nummers bijvoorbeeld, op stukjes Tyvek van 260x210mm die de deelnemers aan hardloopwedstrijden op hun buik spelden – en vaak ook nog eens op hun rug.
De Amerikanen hebben het over een “bib”: oorspronkelijk de naam voor het bovenste deel van een schort of een slabbetje voor kleine kinderen. Het woord “start-nummer” weerspiegelt echter veel beter de tweeledige functie ervan. Om te beginnen dienen startnummers om de deelnemers voor de start een passende plaats te geven achter de startlijn. Maar daarnaast helpen startnummers officials, verslaggevers en publiek om de deelnemers te identificeren tijdens het verloop van de race, en natuurlijk vooral bij de finish.
In het licht van dit doel is het eigenlijk vreemd (en onhandig) dat het startnummer van een loper bij elke wedstrijd weer anders is. Zo hebben voetballers wel een vast nummer. En in de motorsport bijvoorbeeld staat het vaste startnummer van de coureur op zijn motor. In principe wordt het bepaald door zijn plaats op de ranglijst in het afgelopen seizoen. Veel coureurs behouden echter om emotionele redenen een vast nummer. Zo rijdt de ongenaakbare Valentino Rossi al jaren rond met nummer 46, omdat zijn vader met datzelfde nummer ooit zijn eerste Grand Prix won. De Amerikanen hebben het weer anders geregeld. De beste 99 rijders krijgen 2-cijferige nummers. De kampioen van het afgelopen jaar rijdt met nummer 1. De overige 1-cijferige nummers zijn voorbehouden aan de kampioenen van voorgaande jaren. De rest krijgt 3-cijferige nummers. En nieuwelingen krijgen 1, 2 of 3 cijfers gevolgd door een letter. Deze startnummers zijn niet afhankelijk van de positie in het seizoen.
Boudewijn, jij zal ongetwijfeld allerlei haken en ogen aan een dergelijk systeem voor de hardloopwereld zien. Welke afstand is bijvoorbeeld het uitgangspunt: loop je de halve marathon met je nummer van de marathon? Of: wat te doen met twee lopers met exact dezelfde tijd? Maar het idee is boeiend. Op de nationale Marathon-ranglijst 2006 in het februari-nummer van Runners World staan de beste 431 mannen en 613 vrouwen al keurig op een rijtje.
In elk geval zou een gepersonaliseerd startnummer ons verlossen van een hele berg onnodig afval. Startnummers kunnen namelijk niet zoals papier gerecycled worden. Daar is een apart systeem voor nodig, maar ik betwijfel of wedstrijdorganisaties zich daar zorgen over maken. In mijn ogen is het dan ook een gemiste kans dat de in het startnummer geïntegreerde chip van de firma Gateway Concepts (in tegenstelling tot grote broer Champion Chip) uitgaat van een “single use chip” en niet van een persoonsgebonden chip annex startnummer.

Met snedige lopersgroet,
Eric

De auteur publiceert ook een eigen weblog: Klik hier om “lopen op de weg” te bezoeken

© hardloopnieuws.nl

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Startnummer

“Weet jij wat een bankbiljet van 20 colones uit Costa Rica met hardlopen te maken heeft? Of het Nieuw Zeelandse rijbewijs uit de jaren 1986-1999? Of de enveloppes voor Priority Mail of Express Mail van de US Postal Service? Welnu, ze zijn allemaal gemaakt van Tyvek, een papierachtig materiaal van polyethyleen.” U weet het niet? Lees snel verder in loopletters

24 oktober 2007 (0 reacties)

Loopletters:de S van startnummer


© Jan Schellekens

Sjaloom Boudewijn,

Weet jij wat een bankbiljet van 20 colones uit Costa Rica met hardlopen te maken heeft? Of het Nieuw Zeelandse rijbewijs uit de jaren 1986-1999? Of de enveloppes voor Priority Mail of Express Mail van de US Postal Service? Welnu, ze zijn allemaal gemaakt van Tyvek, een papierachtig materiaal van polyethyleen. Het is moeilijk te scheuren, maar met een schaar ga je er moeiteloos doorheen. Het kan goed tegen vocht. Verder kun je erop schrijven en printen. Grote dikke zwarte nummers bijvoorbeeld, op stukjes Tyvek van 260x210mm die de deelnemers aan hardloopwedstrijden op hun buik spelden – en vaak ook nog eens op hun rug.
De Amerikanen hebben het over een “bib”: oorspronkelijk de naam voor het bovenste deel van een schort of een slabbetje voor kleine kinderen. Het woord “start-nummer” weerspiegelt echter veel beter de tweeledige functie ervan. Om te beginnen dienen startnummers om de deelnemers voor de start een passende plaats te geven achter de startlijn. Maar daarnaast helpen startnummers officials, verslaggevers en publiek om de deelnemers te identificeren tijdens het verloop van de race, en natuurlijk vooral bij de finish.
In het licht van dit doel is het eigenlijk vreemd (en onhandig) dat het startnummer van een loper bij elke wedstrijd weer anders is. Zo hebben voetballers wel een vast nummer. En in de motorsport bijvoorbeeld staat het vaste startnummer van de coureur op zijn motor. In principe wordt het bepaald door zijn plaats op de ranglijst in het afgelopen seizoen. Veel coureurs behouden echter om emotionele redenen een vast nummer. Zo rijdt de ongenaakbare Valentino Rossi al jaren rond met nummer 46, omdat zijn vader met datzelfde nummer ooit zijn eerste Grand Prix won. De Amerikanen hebben het weer anders geregeld. De beste 99 rijders krijgen 2-cijferige nummers. De kampioen van het afgelopen jaar rijdt met nummer 1. De overige 1-cijferige nummers zijn voorbehouden aan de kampioenen van voorgaande jaren. De rest krijgt 3-cijferige nummers. En nieuwelingen krijgen 1, 2 of 3 cijfers gevolgd door een letter. Deze startnummers zijn niet afhankelijk van de positie in het seizoen.
Boudewijn, jij zal ongetwijfeld allerlei haken en ogen aan een dergelijk systeem voor de hardloopwereld zien. Welke afstand is bijvoorbeeld het uitgangspunt: loop je de halve marathon met je nummer van de marathon? Of: wat te doen met twee lopers met exact dezelfde tijd? Maar het idee is boeiend. Op de nationale Marathon-ranglijst 2006 in het februari-nummer van Runners World staan de beste 431 mannen en 613 vrouwen al keurig op een rijtje.
In elk geval zou een gepersonaliseerd startnummer ons verlossen van een hele berg onnodig afval. Startnummers kunnen namelijk niet zoals papier gerecycled worden. Daar is een apart systeem voor nodig, maar ik betwijfel of wedstrijdorganisaties zich daar zorgen over maken. In mijn ogen is het dan ook een gemiste kans dat de in het startnummer geïntegreerde chip van de firma Gateway Concepts (in tegenstelling tot grote broer Champion Chip) uitgaat van een “single use chip” en niet van een persoonsgebonden chip annex startnummer.

Met snedige lopersgroet,
Eric

De auteur publiceert ook een eigen weblog: Klik hier om “lopen op de weg” te bezoeken

© hardloopnieuws.nl

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *