< terug

26 vragen en antwoorden van Mike Foppen.

18 juni 2020 (0 reacties)

Hij is de coming-man in de Nederlandse atletiek. Zevenheuvelenatleet Mike Foppen is een atleet met een Olympische missie. De 1500 en 5.000 mtr specialist liet zich bevragen op zijn instastories. Wij hebben de vragen en de antwoorden verzameld en tevens een laatste update over zijn toekomstplannen.

Wat zijn je plannen op dit moment?
Onder de 13.20 minuten lopen op de vijf kilometer.
(NR is 13.13.06 Kamiel Maase. Foppen heeft een pb van 13.25.89)

Wanneer loop je een marathon?
Voor 2024 geen marathondebuut

Hoeveel uren train je per week en hoeveel kilometers?
Twintig uur per week.Normale weken 130 tot 150 km per week.Baanseizoen iets minder

Draag je ook compressiesokken?
Alleen als ik op reis ben.

Hoe motiveer je jezelf elke dag weer?
Het doel om ooit uit te komen op de Olympische spelen houdt mij scherp.

mike foppen 2
Warandeloop 2019


Wat is je maximale hartslag?
HR max is 205.

Hoe lang ben je?
1.87 meter.

Ga je nog een 1500 mtr lopen?
Zeker maar alleen als voorbereiding op een snelle 5000 meter.

Wat doe je aan snelheidswerk?
Snelheid:1 x sprinttraining per week en 3×30 minuten herhalingen elke week. Meestal 3 x snelheidstrainingen 1x baan en 2x bos.

Wel eens scheenpijn gehad?
Nog nooit last gehad van shinsplints.

Wat doe je aan krachttraining?
Krachttraining: Gewichten 1 x en 2x core stability.

Wat is je grootste angst?
Een blessure dat ik nooit meer kan lopen.

Let je op hoeveel je eet?
Hou dit wel bij maar niet extreem. Ik eet3500 4000 calorieën per dag.

Helpt gamen om een betere atleet te worden?
Honderd procent. Gamen helpt voor reactievermogen.Omgaan met stress en teleurstelling.Het geef rust.

(Foppen speelt Call of Duty Warzone)

Warzone


Hoe is jouw afwisseling van de intensieve en de makkelijke trainingsdagen?
Hard en easydays om de dag.

Hoe ziet jouw rustige training eruit?
3.45-4-15 tempo rustige duurloop. 70 tot 80% procent van mijn trainingen bestaan uit rustige trainingen.

Waarom loop je af en toe op de hardloopband?
Soms heb ik het idee dat dit dan makkelijker gaat. Bovendien kan ik op de hardloopband rustig nadenken. Duur meestal een half uur met een snelheid 14 km per uur.

Voor een wedstrijd minder je dan de omvang of de tempo’s?
Voor een wedstrijd gaat de trainingsomvang omlaag tempo’s niet.

Mike-Foppen---Menzis-4-Mijl-van-Groningen-2018


Was het een mentale stap om onder 3 minuten per kilometer te lopen?
Nooit zo mee bezig geweest.Het kwam vanzelf.

Wat is je favoriete training?
Duizend meters in een 5000 meter training of tempo’s 400 metr op 1500 meter snelheid.

Wat is je beste training?
5000 metr training met 5/6 x een 1000 meter met 600 meter rustig tempo

Is het ook een doel een Europees record te lopen?
Eerste doel is een nationaal record lopen

Over welke races was je het meest tevreden?
Mijn 1500 meter voor het eerst onder de 3.40 (pb 3.39.27) en de kwalificatie voor het EK.

Hoeveel tosti’s eet je per dag?
Daarvan eet ik drie per dag.

Heb je ook meerdere trainingssessies per dag?
Experimenteer op dit moment in coronatijd met twee zware trainingsessies per dag. Zou ik normaal niet doen. Heb dit al eens drie dagen achter elkaar gedaan. De lange duurlopen vind ik dan het zwaarst.

Foppen_Facebook

Moest je veel veranderen in trainingen nu je je meer richt op de 5000 meter?

Niet echt veel.De kilometeromvang ging omhoog maar het is meer de instelling. Ik heb altijd al een goed gevoel gehad bij een 5000 meter. Ik train nog altijd veel rond de lactaatdrempel.


Redactie hardloopnieuws:Lactaatdrempel trainingen worden ook wel thresholdtrainingen genoemd.Meestal toegepast in de tempotrainingen. De lactaatdrempel is een term uit de trainingsleer. Een andere woord hiervoor is de anerobe drempel. Het is de maximale hardloopsnelheid waarop de verzuring (lactaat) in het bloed nog stabiel blijft.Door trainingen is het mogelijk deze drempel te verhogen.

mike foppen
EK Cross 2018 Tilburg


De laatste update van Mike Foppen
De afgelopen maanden waren de vreemdste maanden uit mijn hardloopcarrière, met een hoop onzekerheden. Vanaf april heb ik mijzelf zo flexibel mogelijk op proberen te stellen. Ik ben gewoon lekker gaan trainen, heb mijn omvang in km’s wat omhoog gegooid en verder weinig specifiek werk gedaan. Ik wist niet wanneer er weer serieuze races aan zouden komen, dus Joshua (mijn coach) en ik besloten weer even terug te gaan naar de basis. Eind April liep ik een solo 5km op de weg als trainingsprikkel (Coronasolo5K), waarbij ik 13.41 liep. Een signaal dat mijn vorm toen al prima was. Vanuit daar ben ik verder door gaan bouwen. Op 31 mei deed ik mee aan een Coopertest op de baan in Zoetermeer (georganiseerd door mijn manager Dave Klink). Er stond die dag een stevige wind wat het moeilijk maakte om echt het maximale eruit te halen, maar ik was toch erg tevreden met 4400m (2.43/km) in 12 min. Inmiddels worden de trainingen weer wat specifieker en lijken officiële races weer in zicht te komen. Ik probeer nog steeds zo flexibel mogelijk te blijven, we kunnen namelijk niet weten wat er gaat gebeuren. Mijn plannen wijzigen nog steeds elke week. Het plan was eerst om met mijn vriendin Julia 2 weken naar Zweden te gaan, maar die kans wordt steeds kleiner vanwege de code oranje die voor Zweden geldt. Er komen echter steeds positievere geluiden over het organiseren van races in Augustus en September, daarover later meer. Voor nu gaat mijn blik op aanstaande zondag 21 juni, ik zal dan een solo 2000m lopen op de baan! Stay tuned.

Lees hier zijn blog


Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *