< terug

4 tips om betere resultaten te boeken met het hardlopen

12 mei 2022 (0 reacties)

Elke hardloper weet hoe verslavend het is om steeds meer resultaten te boeken tijdens de trainingen. Het motiveert enorm om telkens weer nieuwe doelen te stellen en te zien hoe je steeds beter wordt tijdens de trainingen. Afgezien van het plezier zijn er nog meer redenen om hard te lopen. Bijvoorbeeld om sneller te worden, af te vallen of een strakker onderlichaam te krijgen. Heb jij toch het idee dat je de laatste tijd minder resultaten boekt en kan je wel weer eens een zetje in de goede richting gebruiken? Hier zijn 4 tips om sneller betere resultaten te boeken met het hardlopen.

1. Neem een abonnement op een sportschool

Hardlopen is heerlijk. Toch train je hier zeker niet alle spiergroepen mee. Wanneer je enkel inzet op het hardlopen, zal je uiteindelijk merken dat je je piek hebt bereikt. Daarom is het verstandig om naast het hardlopen ook andere dingen te ondernemen. Bijvoorbeeld op het gebied van krachttraining of andere vormen van cardio. Een abonnement op jouw favoriete sportschool in Tilburg kan hier zeker bij helpen.
Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat hardlopen weersafhankelijk is. Bij slecht weer ben je sneller geneigd om een training over te slaan. Wanneer je weet dat je ook overdekt kunt trainen, dan zal dit er voor zorgen dat je ook op die dagen gewoon kunt trainen.

2. Loop met wisselende snelheid

Wanneer je al tijden een bepaalde hoeveelheid kilometers onder de knie hebt, maar wel telkens hetzelfde tempo hierbij aanhoudt, kun je rustig gaan experimenteren met een wisselende snelheid. Natuurlijk kan je niet ineens van de ene op de andere dag heel hard dezelfde afstand lopen. Dit moet je opbouwen. De beste manier om dit te doen is door met intervallen te werken. Loop eerst enkele minuten het standaard tempo, dan twee minuten een snellere pas, dan weer een standaard tempo en zo weer verder. Bouw iedere dag je normale tempo af, zodat je uiteindelijk een grotere snelheid hebt bereikt voor de gehele route.

3. Train op gevoel

Iedere training zal anders zijn. Er is geen enkele hardloper die iedere training dezelfde doelen weet te behalen. Dit is ook afhankelijk van het weer. Wanneer je enorme tegenwind ervaart, zal je bijvoorbeeld al gauw minder snel gaan lopen of minder grote afstanden afleggen. Ook je eigen mentaliteit tijdens de training speelt een belangrijke rol. Dat is ook niet erg. Het is juist goed om zelf te ontdekken hoe de training eruit moet komen te zien en gewoon op gevoel te trainen. Zo kan je jezelf soms zelfs verrassen en werkt het niet demotiverend wanneer de training anders verloopt dan gepland.

4. Kijk vrolijk tijdens het trainen

Dit klinkt misschien een beetje vreemd. Toch heeft onderzoek daadwerkelijk uitgewezen dat lachen tijdens het trainen bijdraagt aan betere resultaten. Door te lachen maakt je lichaam namelijk hormonen aan die bijvoorbeeld de pijn verzachten en een training minder zwaar maken. Hierdoor kan je veel meer hebben. En als het niet werkt, dan heb je in elk geval de mensen om je heen een stukje vrolijker gemaakt.

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.