Ad
< terug

Handige apps voor het joggen

26 augustus 2019 (0 reacties)

Hardlopen afgewisseld met wandelen is goed voor de conditie, maar doe het wel verantwoord. Drie keer per week geeft al een uitstekende progressie. Jog dan wel om de dag, bijvoorbeeld op dinsdag, donderdag en in het weekend. Zo krijgt je lichaam tijd om te herstellen.

Begin elke training met een warming up en beëindig met een cooling down. Bij joggen dient het looptempo zodanig te zijn dat je nog kunt praten. Probeer zoveel mogelijk op verschillende ondergronden te lopen, dan verklein je de kans op blessures. Voorkom dat je afkoelt en kleed je goed aan. Natuurlijk kies je voor de juiste loopschoenen. Een klassieke loopschoen met een goed dempende zool volstaat.

Runkeeper en Nike+Running

Om je prestaties bij te houden zijn er handige gratis apps. Erg populair is de Runkeeper app. Deze app houdt bij waar je hebt gelopen en hoe snel je rent. Tijdens het lopen kun je gebruik maken van de audiofeedback. Je krijgt dan meteen informatie over de afgelegde kilometers en jouw snelheid. Van jouw loopsessie wordt een uitgebreid verslag opgemaakt. Handig om de voortgang te meten over een periode. Een vergelijkbare app is de Nike+ Running app. Ook deze app is gratis te gebruiken, maar vereist wel een Nike+ account. De app heeft nagenoeg dezelfde functies als Runkeeper, maar houdt jouw prestaties bij op een persoonlijk scorebord en je kunt een eigen trainingsdoel instellen. Het scorebord kun je met anderen delen.

iPhone gebruikers hebben het voordeel dat de app gekoppeld is met de Gezondheid-app van Apple. Nike heeft sowieso een nauwe band met Apple. De app is ook beschikbaar voor de Apple Watch. Loopt misschien wat gemakkelijker. Heb je geen smartwatch? Zorg dan dat jouw iPhone 7 goed beschermd is met een iPhone 7 hoesje. Mocht je onverhoopt vallen dan loopt jouw kostbare iPhone geen blessure op. Verder heeft de Nike+ app een integratie met muziek apps. Zo kun je tijdens het rennen blijven luisteren naar jouw favoriete muziek.

Ben je beginnend jogger?

Blijf realistisch en ga niet overdrijven. Bouw de training geleidelijk op. Je zult merken dat je soepeler gaat lopen en wissel het hardlopen bijvoorbeeld af met krachttraining. Bezuinig niet op je loopschoenen. Met de hardloop-app kun je al de prestaties bijhouden en doelen stellen. Dan ben je goed bezig!

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *