< terug

Hoe hardlopen met muziek je prestatie kan verbeteren

23 november 2020 (0 reacties)

Binnen Team 4 Mijl zijn er veel atleten die sport en studie combineren. Sommige atleten doen zelfs onderzoek naar de sport binnen hun studie. In deze column zoomen we in op een serie sportgerelateerde onderzoeken van atleten binnen Team 4 Mijl. Niek Blikslager doet de master Human Movement Sciences aan de Rijksuniversiteit Groningen en zijn afstudeeronderzoek heeft te maken met hardlopen met muziek.

“Veel mensen vinden het fijn om met muziek te lopen, anderen zweren bij het luisteren naar de natuur en de omgeving. Uit een poll die ik heb gedaan bij mijn teamgenootjes blijkt dat ongeveer de helft regelmatig met muziek loopt, en de andere helft zelden of nooit. Kan ik tweede helft overtuigen om toch met muziek te gaan lopen?

Uit onderzoek blijkt dat mensen beter gaan presteren wanneer ze met muziek lopen ten opzichte van wanneer ze zonder muziek lopen. In 1998 verbrak Haile Gebreselassie het wereld record op de 10.000 meter terwijl het nummer ‘Scatman’ van Scatman John op repeat stond in het stadion. Waarom zorgt muziek ervoor dat we beter gaan presteren?

Je kan muziek in twee onderdelen opsplitsen: de melodie, die invloed heeft op je emoties en je motivatie, en het ritme of tempo van de muziek. De melodie kan er voor zorgen dat je meer gemotiveerd raakt waardoor je beter je best doet en je het tempo langer volhoudt. Dat klinkt waarschijnlijk best logisch, maar wist je dat het ritmische deel ook kan bijdragen aan je prestatie?

In mijn onderzoek ben ik met name geïnteresseerd in het effect van het ritme van de muziek op een hardloper. Als je precies op het ritme van de muziek loopt noemen we dat ‘synchroniseren’. Je cadans (het aantal stappen dat je per minuut zet) komt dus overeen met de muziek. Uit onderzoek blijkt dat synchroniseren ervoor zorgt dat je efficiënter gaat lopen. Dit betekent dat je met ritmische muziek minder energie kwijt bent dan wanneer je even hard loopt zonder ritmische muziek. Dit komt waarschijnlijk doordat je stabieler gaat lopen; je bent minder variabel in je cadans omdat je de beat van de muziek volgt.

Als je dit voordeel van het synchroniseren wilt gebruiken is het wel belangrijk om muziek te gebruiken die overeenkomt met je eigen natuurlijke cadans. Wanneer je luistert naar muziek met een hoger tempo dan jouw cadans is het niet altijd handig om je daaraan aan te passen. Mensen zijn heel goed om de meest efficiënte bewegingspatronen te vinden. Jouw natuurlijke cadans is dan ook de meest efficiënte cadans voor jou.

Voorbeeld: Je hebt een cadans van 170 stappen per minuut, en je luistert naar ‘I wanna be a hippie’ van Technohead met een tempo van 177 beats per minuut. Als je dan je cadans verhoogt naar 177 stappen per minuut, dan loop je misschien wel iets stabieler, maar dat weegt niet op tegen de energie die je verliest aan het actief aanpassen aan het tempo van de muziek. Het kan dus handig zijn om je eigen afspeellijst te maken met nummers die precies overeenkomen met je eigen cadans (deze wordt vaak wel door je sporthorloge gemeten). Op deze website kan je bijvoorbeeld jouw cadans gebruiken om de juiste muziek te vinden. Daarnaast bestaan er ook afspeellijsten op Spotify waarin alle nummers hetzelfde tempo hebben, super handig.”

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.