< terug

Hoe word je een goede hardloper?

9 juni 2022 (1 reactie)

Het is vaak ontzagwekkend om te zien hoe hard sommige mensen kunnen rennen. Of je nu naar een sprint aan het kijken bent of naar een marathon, de snelheid en de conditie waarover die topsporters bezitten is echt ongeëvenaard. Je vraagt je dan misschien ook af hoe het toch kan dat je zo ongelooflijk goed kunt zijn in een bepaald iets. Hardlopen lijkt namelijk helemaal niet zo moeilijk, dus waarom is de een daar nou zoveel beter in dan de ander? Hoewel dit natuurlijk deels met aanleg te maken heeft, heeft dit ook een heleboel te maken met hoe je traint. Je kunt nog zoveel trainen, maar als je niet de juiste oefeningen doet, dan zal het een stuk moeilijker worden om je doelen te halen. Om je te helpen met het hardlopen, kun je daarom ook altijd gebruik maken van een hardloopschema.

Bereik je doel gemakkelijker met een hardloopschema
Het klinkt misschien een beetje gek, maar een hardloopschema kan er echt voor zorgen dat je je doel makkelijker en sneller bereikt. Of je doel nu is om af te vallen of fitter te worden, met een hardloopschema is dit makkelijker dan je misschien had gevreesd. Een hardloopschema geeft namelijk precies aan wat je wel en niet moet doen. Verder krijg je vaak per dag een suggestie voor wat je op die dag kunt gaan doen. Misschien is het slim om even een rustdag in te plannen of kun je die dag juist gebruiken om wat flexibiliteit oefeningen te doen. Eigenlijk hoef jij er helemaal niet meer over na te denken, want dat is al door iemand anders gedaan. Je hoeft alleen nog maar te kijken naar het hardloopschema en dat te volgen.

Geleidelijke opbouw door middel van een hardloopschema
De kans is groot dat je je doel zo snel mogelijk wilt behalen. Het kan dan zo zijn dat je denkt dat je daar dan zo snel mogelijk voor moet rennen. Als je bijvoorbeeld graag wilt afvallen, kan het zo zijn dat je denkt dat je sneller afvalt als je sneller rent. Hoewel dit in theorie misschien wel waar is, kan dit in praktijk toch voor problemen zorgen. Als je namelijk sneller rent dan je lichaam aankan, is de kans groot dat je jezelf ergens pijn doet. Dit zal er dan vervolgens voor zorgen dat je een tijdje niet of veel minder kunt sporten. Verder is het ook beter voor je spieren en je lichaam als je geleidelijk steeds meer gaat doen. Door middel van een goed hardloopschema, zul je jezelf nooit te ver pushen.

Er is altijd een hardloopschema dat bij jou past
Iedereen is anders en het doel wat jij wil bereiken is ook net weer anders dan die van iemand anders. Niet elk hardloopschema is dan ook ideaal voor jouw specifieke situatie. Gelukkig zijn er daarom veel verschillende hardloopschema’s te vinden. Zo kun je gebruik maken van een hardloopschema voor echte beginners, maar ook voor fervente hardlopers. Er zal dus altijd een hardloopschema voor jou tussen zitten.

(advertorial)

Reacties

  • Jan Roose
    6 Op 09
    Helaas ga je van de meeste moderne hardloopschema's niet echt hard lopen. Ondanks alle boekjestrainers en hulpmiddelen zijn we gemiddeld de laatste 4 decennia met heel veel hardlopers steeds langzamer gaan lopen. Ambitieuze lopers moeten dus adviezen vragen aan "oude rotten".
Al een account, log hier in.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.