KNAU onderzocht loopsport
21 januari 2014 (0 reacties)Grote toename van lopers
Grote toename vooral in de loopevenementen
Lopen is hot. We kunnen zelfs officieel stellen: er is sprake van een tweede loopgolf in Nederland; in het bijzonder een loopevenementengolf. Dat blijkt uit onderzoek van professor Maarten van Bottenburg, bijzonder hoogleraar sportontwikkeling aan de Universiteit Utrecht en lector sportbusiness aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
Onderzoek
Van Bottenburg, tevens directeur van het W.J.H. Mulier Instituut, deed in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie onderzoek naar trends in de loopsport (1979-2005) en naar de omvang en indeling van de loopsportmarkt (anno 2005).Uit de onderzoeksresultaten blijkt een toename van het aantal lopers, met name in loopevenementen. Deze toename wordt gedragen door een sterke groei van het aantal vrouwen en door een uitbreiding, professionalisering en commercialisering van het loopsportaanbod. De atletiekverenigingen profiteren van de nieuwe loopgolf, maar hebben slechts een beperkt marktaandeel. Het enorme marktpotentieel in de loopsport biedt de KNAU vele kansen om dit marktaandeel te vergroten. Het benutten van die kansen vraagt van de KNAU om een heroriëntatie op de lopersmarkt en op de profielen, motieven en doelstellingen van de miljoenen mensen die actief zijn in of belangstelling tonen voor de loopsport. Maarten van Bottenburg presenteert de resultaten van dit onderzoek tijdens deze perspresentatie op 30 november aanstaande.
Presentatie initiatieven KNAU
Het marktpotentieel in de loopsport is gigantisch. Bestuurslid Henk Stevens en consultant loopsport Gerard Nijboer van de KNAU zullen u na de presentatie van Maarten van Bottenburg verschillende actiepunten toelichten die de organisatie vanaf 2006 inzet om het marktaandeel in deze markt te vergroten. Een aantal van deze nieuwe plannen zal de KNAU in nauwe samenwerking met haar sponsoren ASICS (vanaf 1 januari 2006) en VGZ-IZA uit gaan voeren.
© KNAU
Gerelateerd
KNAU onderzocht loopsport
29 november 2005 (0 reacties)Grote toename van lopers
Grote toename vooral in de loopevenementen
Lopen is hot. We kunnen zelfs officieel stellen: er is sprake van een tweede loopgolf in Nederland; in het bijzonder een loopevenementengolf. Dat blijkt uit onderzoek van professor Maarten van Bottenburg, bijzonder hoogleraar sportontwikkeling aan de Universiteit Utrecht en lector sportbusiness aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
Onderzoek
Van Bottenburg, tevens directeur van het W.J.H. Mulier Instituut, deed in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie onderzoek naar trends in de loopsport (1979-2005) en naar de omvang en indeling van de loopsportmarkt (anno 2005).Uit de onderzoeksresultaten blijkt een toename van het aantal lopers, met name in loopevenementen. Deze toename wordt gedragen door een sterke groei van het aantal vrouwen en door een uitbreiding, professionalisering en commercialisering van het loopsportaanbod. De atletiekverenigingen profiteren van de nieuwe loopgolf, maar hebben slechts een beperkt marktaandeel. Het enorme marktpotentieel in de loopsport biedt de KNAU vele kansen om dit marktaandeel te vergroten. Het benutten van die kansen vraagt van de KNAU om een heroriëntatie op de lopersmarkt en op de profielen, motieven en doelstellingen van de miljoenen mensen die actief zijn in of belangstelling tonen voor de loopsport. Maarten van Bottenburg presenteert de resultaten van dit onderzoek tijdens deze perspresentatie op 30 november aanstaande.
Presentatie initiatieven KNAU
Het marktpotentieel in de loopsport is gigantisch. Bestuurslid Henk Stevens en consultant loopsport Gerard Nijboer van de KNAU zullen u na de presentatie van Maarten van Bottenburg verschillende actiepunten toelichten die de organisatie vanaf 2006 inzet om het marktaandeel in deze markt te vergroten. Een aantal van deze nieuwe plannen zal de KNAU in nauwe samenwerking met haar sponsoren ASICS (vanaf 1 januari 2006) en VGZ-IZA uit gaan voeren.
© KNAU
Reacties
Geen reacties.
Al een account, log hier in.