< terug

Onderzoek

Onderzoek in het algemeen is er hard aan toe eens onderzocht te worden. Dagelijks besproeien de media ons met de resultaten van onderzoek van velerlei aard. Wat mij in al die resultaten opvalt is niet alleen de soms wel extreme onbenulligheid van de items, maar ook de manier waarop het allemaal naar buiten wordt gebracht. De nieuwe column van Jitze Weber is uit

21 januari 2014 (0 reacties)

All along the Watchtower

Door Jitze Weber


Jitze Weber schrijft voor hardloopnieuws.nl zijn column “All along the Watchtower”.

Onderzoek in het algemeen is er hard aan toe eens onderzocht te worden. Dagelijks besproeien de media ons met de resultaten van onderzoek van velerlei aard. Wat mij in al die resultaten opvalt is niet alleen de soms wel extreme onbenulligheid van de items, maar ook de manier waarop het allemaal naar buiten wordt gebracht. Toen er na de Renaissance een nieuwe trend ontstond in het behagen van het gepeupel in hun behoefte aan een levenskompas, begonnen wetenschap en democratie aan een niet te stuiten opmars en passeerden in belangrijkheid de kerk en tal van feodale leiders, heksen, tovenaars en andere representanten van geestelijke dan wel fysieke onderdrukking. De enige marathon zonder finish met om de paar eeuwen een andere droom op kop. Net als voorheen onze voorouders denken we nu dat we aardig op weg zijn naar een betere wereld. Dat is ook zo, step by step. De wegen zijn inmiddels goed onderhouden, redelijk vrij van struikrovers gemaakt en volop beschikbaar om dienst te doen als ondergrond voor onze niet aflatende pogingen om middels hardlooptraining een conditie op te bouwen die ons verval vertraagt en bijdraagt aan het grote genieten. Doordat dat aardig lijkt te lukken zitten we nu met een grijze golf, die tot diep in dit millennium bospaden opzadelt met een fileprobleem op zondagmorgen .Tijd voor een onderzoek naar de invloed van de verhoogde uitstoot van CO2 ten gevolge van de populariteit van hardlopen. Er komt vast nog wel een klimaclown die het onderwerp oppakt, want er is weinig in de wereld wat het niet verdient onderzocht te worden binnen de kaders van de inconvenient truth.

Na 60 jaar schoenen maken vond Asics dat het tijd werd dit feest op te luisteren met de resultaten van een onderzoekje, omdat taart wat ongepast leek. Goede schoenen maken is tenslotte alleen maar leuk als je kans ziet er lopers voor te vinden en daarom werd de Europese afzetmarkt aan een enquête onderworpen. De resultaten zijn op deze site terug te vinden. Zoals zo vaak zie je in de sport geprojecteerd wat er zoal leeft.

Van alle Nederlandse hardlopers blijkt eenderde pas minder dan een jaar geleden te zijn begonnen met hardlopen en dat zou kunnen verklaren waarom van de Nederlandse hardlopers slechts 5% de marathon een keer heeft gelopen. In Italië is dat percentage 26% . Als kritisch rekenaar constateer ik dat de prestatieve achterstand niet verklaard kan worden vanuit het feit dat een op de drie Nederlandse hardlopers een beginner is. Helemaal verbazend vond ik het te lezen dat veel van de landgenoten die wel een marathon hadden gelopen, dit als de verwezenlijking van een van hun levensdoelen zagen. Is hier geen sprake van de verwarring van doel en middel ? New-York schijnt voor velen een soort Mekka te zijn. Vooral voor Nederlanders. Daar moet je het gedaan hebben, dat telt pas echt. Zondag a.s.mag het weer, duizenden liters kerosine verstoken ter vervulling van het hoogste levensdoel. Zeker nu Nederland en New-York dit jaar een feestje vieren vanwege dat het 400 jaar geleden is dat “wij” begonnen met molentjes bouwen op Manhattan nadat een Engelse V.O.C.-kapitein stiekem een andere route had genomen dan hem was opgedragen. Tot de gemiddelde New-Yorker is dat allemaal nog nauwelijks doorgedrongen. Verder komt de jarige met de vaststelling dat de groei er kwantitatief stevig in zit, vooral onder de vrouwen. Geen taartjes meer dus, maar lopen. Best een leuke enquête eigenlijk. Eindelijk snap ik hoe “de meest iconische individuele prestatie van onze tijd” zich heeft ontwikkeld en eindelijk snap ik ook hoe het komt dat ik bij aankoop van een loopblad binnenkort een setje oorbellen kan verwachten en in het leesgedeelte de nieuwste modetrends en het recept voor een maaltijd waarvan iedere calorie is opgeteld en waar qua vitamines, sporenelementen en mineralen alles in zit. De vraag is of sporen eigenlijk te koop zouden moeten zijn.

Onderzoek staat in dienst van de markt en niet meer in dienst van de nieuwsgierigheid. Christiaan Huygens zou het zwaar hebben in deze tijd. Voor onderzoek is het belangrijk dat je de geldschieters masseert opdat je überhaupt onderzoek kan doen. Het onderzoek moet publicitair scoren wil het als relevant worden gezien. Daar gaan we tegenwoordig de mist mee in. Dat maakt ook voor het hardlopen heel veel uit. Kort samengevat komt het erop neer dat je als hardloper het best in je flow komt door te starten op de markt, maar door te trainen in het bos en overal waar des winters als het regent de paadjes nog diep zijn. Daar vind je ook locaties waar je je geregeld met een belangrijk onderzoek kunt bezighouden zonder onophoudelijk gestoord te worden door het gekrijs van de markt: je zelfonderzoek.

© hardloopnieuws.nl

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *