< terug

The Flying Dutchman Gert Brienne blijft hardlopen in griezelig stille wereld

22 april 2020 (0 reacties)

Gert Brienne is medewerker voor hardloopnieuws.nl en geeft ons met regelmaat een inkijkje in het leven van verschillende Keniaanse toplopers. Vandaag een interview met de hardlopende piloot in de Keniaanse krant de Daily Nation

Avondklok
Gert Brienne wandelt zijn hotelkamer op de luchthaven in Nairobi uit en schakelt behoedzaam over op joggen.Het is iets na 17.00 uur als de Nederlander, met het beroemde rode ‘Team Kenya’-hardloopsinglet, de omgeving verkent en zijn tempo verhoogt. Af en toe werpt hij een blik op zijn stopwatch.Het is een normaal ritueel, alleen het traditionele geluid van vliegtuigmotoren die brullen op de internationale luchthaven Jomo Kenyatta is nu vervangen door de stilte, alleen onderbroken door onderbroken getjilp en gezang van vogels. In tegenstelling tot zijn normale trainingssessies, is Brienne nu gefocust om de 15 kilometer training ruim voor het ingaan van de nationale avondklok van 19.00 uur te voltooien.

Gert Brienne
Gert Brienne hier op het vliegveld van Nairobi

Bizarre tijden
De 52-jarige Brienne, piloot bij KLM Cargo, is een gepassioneerd hardloper met een persoonlijk record in de marathon van twee uur, 45 minuten en 45 seconden gelopen tijdens de TCS New York City Marathon 2017.Brienne heeft het geluk dat hij op dit moment een van de weinige personen ter wereld is die de “luxe” van transcontinentaal reizen kan veroorloven en heeft het geluk dat hij ’s ochtends of’ s avonds in een gesloten stad door verschillende wereldsteden kan rennen.Nu commerciële vluchten bijna wereldwijd zijn opgeschort vanwege de coronaviruspandemie en alleen vrachtvliegtuigen nog mogen vliegen voor essentiële service, beleven Brienne en zijn collega’s bij KLM Cargo de drukste en bizarste tijden sinds het bestaan van KLM cargo.

Piloot
Brienne vliegt sinds 1995 vracht van en naar Nairobi, en is al 29 jaar piloot. Hij is de tel kwijtgeraakt van het aantal bezochte landen in zijn vliegcarrière. De verschillende maatregelen die KLM heeft genomen om de veiligheid van bemanningsleden te waarborgen, gaat het bij de vrachtvluchten van Brienne slechts een bemanning van twee – Brienne en zijn co-piloot Serge Bisenberger, Zijn besturen het enorme blauwe Boeing 747-vrachtvliegtuig dat hij liefkozend ‘Queen of the Sky’ noemt.”Er gebeurt absoluut niets op de luchthaven, behalve de vrachtkant waar weinig activiteit is aldus Brienne.“Zelfs bij de transfer van het hotel naar de luchthaven zijn er onderweg geen mensen – alleen lichten aan. Op de luchthaven zelf zijn de wielen en motoren van de vliegtuigen bedekt, een indicatie dat ze een tijdje niet zullen vliegen … “

Gesloten
De situatie die op de hele wereld hetzelfde is. Sport is door de corona epidemie tot stilstand gekomen.”Het is overal hetzelfde, de meeste landen zijn gesloten en alleen repatriëringvluchten zijn toegestaan ​​samen met de vrachtvluchten”, voegt Brienne toe.En in een vervolg telefoongesprek bij aankomst op een al even griezelige luchthaven Schiphol in Amsterdam op maandagochtend na zijn acht uur durende vlucht vanuit Nairobi, zegt Brienne dat ze onderweg nauwelijks verkeer tegenkwamen.“Meestal vlogen we uit Nairobi en spraken we met de luchtverkeersleider in Nairobi, vervolgens met die in Addis Abeba, in Khartoum, Caïro, enzovoort, totdat we in Amsterdam landden.“Op de radiofrequentie met al deze ATC’s kun je gemakkelijk andere piloten horen die tegen de radio’s praten, en er zijn meestal honderden vliegtuigen op de route, maar gisteravond waren er amper tien vliegtuigen tijdens onze acht uur durende vlucht ! ”Brienne, bijgenaamd Rubani Mkimbiaji (lopende piloot) door zijn Keniaanse fans, is naar Afrika, Europa, de VS en Zuid-Amerika gevlogen sinds het uitbreken van de pandemie.”In Ecuador is er een lock-out van 7.00 tot 14.00 uur, maar ik mocht buiten joggen, net als in de VS, waar ik op 1 maart een marathon ten noorden van Miami kon lopen voordat de volledige lock-out inging”

Marathons
Brienne klokte 2:55 in die marathon van Miami, zijn laatste competitieve race in normale tijden. De moeilijkste race in zijn loopbaan was de Kass Marathon 2013.”Ik was de laatste finisher en de enige mzungu (blanke) die ooit de volledige Kass Marathon (jaarlijks van Kapsabet naar Eldoret) heeft gelopen, maar ik was blij om te eindigen in de Home of Champions ’.”Mensen waren zeer verrast om een ​​mzungu te zien rennen op de Kass Marathon en de ondersteuning was geweldig.”Maar zijn zwaarste was de 90 kilometer lange Comrades Ultra Marathon in Zuid-Afrika, die hij tweemaal voltooide, in 2018 en 2019.Brienne heeft ook de Lewa Marathon zes keer gelopen en beschrijft de natuurbeschermingsrace als ‘de meest bijzondere’.“De Antarctica Marathon was ook bijzonder omdat ik de race won en mijn missie om op alle zeven continenten te lopen voltooide. Maar er waren geen Kenianen of Ethiopiërs, en geen prijzengeld! ’

Annulering
Zijn grootste spijt is dat door de huidige pandemie de beroemde Two Oceans ultra-marathon van Kaapstad (58,2 kilometer), die dit jaar aanvankelijk op 11 april was gepland, werd geannuleerd.”Maar ik had geluk dat ik in Miami kon rennen, dus al mijn training was niet tevergeefs”, troost hij zichzelf.

Vrachtvlucht
Brienne is blij om weer bij zijn familie te zijn, die 45 minuten ten noorden van Amsterdam woont. Medio volgende week keert hij terug naar Nairobi voor een dienst van een week waarin hij naar Johannesburg vliegt en via Harare terug naar Nairobi voordat hij uiteindelijk weer terugvliegt naar Amsterdam.”Zoals je je kunt voorstellen, is er nu veel vracht uit Nairobi, vooral wat bloemen samen met groenten en vis, terwijl onze binnenkomende vluchten voornamelijk medische benodigdheden en andere reguliere benodigdheden vervoeren.

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *