< terug

Brooks lanceert Run Fund en beloont beste idee dat is ontstaan tijdens hardlopen met 100.000 dollar

26 februari 2021 (0 reacties)


Onderzoek toont aan dat ‘Runfulness’ een gemoedstoestand
creëert waarin creatieve en verrassende ‘brainwaves’ alle ruimte krijgen

Amsterdam, 26 februari 2021 – Brooks lanceert het Run Fund: een fonds dat is bedoeld om creatieve en inspirerende ideeën die tijdens het hardlopen ontstaan tot leven te brengen. Zo blijkt uit onderzoek dat hardlopen niet alleen een positieve impact heeft op de fysieke gezondheid, maar óók op de gemoedstoestand. Zo zorgt hardlopen voor lagere stress- en concentratieniveaus, waardoor je in een flow terechtkomt waarin nieuwe ideeën kunnen ontstaan.

Deze vernieuwende kracht van het hardlopen – het ‘Runfulness-effect’ – wil Brooks ontsluiten door te investeren in de beste creatieve brainwaves die hieruit voortkomen, waaruit een internationale vakjury vijf winnaars zal kiezen. Het beste idee wordt beloond met 100.000 dollar en de vier andere ideeën met 25.000 dollar. De winnaars worden in mei bekendgemaakt en krijgen de mogelijkheid om hun ideeën verwezenlijken. Het is tot 31 maart mogelijk om ideeën aan te melden.

Brooks Running heeft in samenwerking met gedrags- en hersenwetenschappers het effect van hardlopen op de hersenen onderzocht. Uit dit pilotonderzoek (N=10) blijkt dat hardlopen kan helpen een bepaalde mindset te bereiken, zodra stress- en concentratieniveaus in de hersenen tegelijkertijd afnemen. “Wij geloven dat hardlopen goed is voor je lichamelijke, maar óók voor je mentale gezondheid. Uit ons onderzoek komt naar voren dat hardlopen je in een flow kan brengen die iets losmaakt: nieuwe ideeën, verrassende inzichten en creatieve invalshoeken”, vertelt Matthew Dodge, Managing Director van Brooks Running in EMEA. “Om zulke ideeën werkelijkheid te laten worden, hebben we het Run Fund in het leven geroepen. Omdat we geloven dat mensen terwijl zij hardlopen de kracht kunnen vinden om de weg naar verandering in te slaan.”

‘Runfulness’
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met prof. Olivier Oullier, een wereldwijd erkend wetenschapper op het gebied van neuromarketing. Het onderzoek richtte zich op het monitoren van stress- en concentratieniveaus voor, tijdens en na het hardlopen. Ook is gemeten hoe visuele en auditieve omgevingen de gemoedstoestand beïnvloeden. Tijdens het onderzoek droegen hardlopers draadloze hersensensoren van EMOTIV die de elektrische activiteit in de hersenschors registreerden. “Hardlopen is één van de meest geliefde methodes om een goede lichamelijke gezondheid te behouden. Maar er is geen gezondheid zonder gezonde hersenen en hardlopen is óók goed voor ons brein”, benadrukt Oullier. “Hiervan zijn lang niet alle hardlopers zich echter bewust. Zo bleek dat de meeste respondenten zich niet realiseerden dat hun stressniveau dankzij het hardlopen was afgenomen, terwijl dit duidelijk bleek uit onze metingen voor en na het hardlopen.”

Afname van stress en concentratie
Uit het onderzoek komt naar voren dat ‘Runfulness’ optreedt als de stress- en concentratieniveaus gelijktijdig afnemen. Dit kan ertoe leiden dat mensen in een gemoedstoestand terechtkomen waarin zij zich kunnen losmaken van hun omgeving en dagelijkse zorgen: het ‘Runfulness’-effect. Naast het neurowetenschappelijke onderzoek hebben hardlopers uit zeven Europese landen – Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje – deelgenomen aan een Runfulness-enquête van Brooks (N=155). Het doel was in kaart te brengen welk effect hardlopen heeft op de mentale toestand van mensen die dit regelmatig doen en of dit hen op nieuwe ideeën brengt die hun leven hebben veranderd. Dat geldt voor maar liefst 80 procent van de hardlopers. Doordat ze zich ontspannen, voelen zij nieuwe ideeën opborrelen, die soms aanleiding kunnen zijn van belangrijke veranderingen. Tegelijkertijd zeggen 9 op de 10 hardlopers dat ze denken aan dingen waar ze normaal gesproken niet aan denken.

Runfulness campagne
Om het positieve effect dat hardlopen heeft op het lichamelijk en mentale welzijn onder de aandacht te brengen, heeft Brooks een campagne gelanceerd waarin ‘Runfulness’ centraal staat. In deze campagne is een hoofdrol weggelegd voor de nieuwe Glycerin 19, Brooks’ allerzachtste hardloopschoen, met meer DNA LOFT-demping dan ooit. Deze tussenzooldemping bestaat uit een combinatie van EVA-schuim, rubber en lucht. De Glycerin 19 zorgt kilometer na kilometer voor een zachte landing en is verkrijgbaar als neutrale of ondersteunende schoen.

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *