< terug

Hardloopblessures: oorzaken en tips

12 maart 2021 (0 reacties)

Hardlopen is al jaren één van de meest populaire sporten in Nederland. Helaas is het wel een sport met een hoog blessurerisico. Ongeveer 50 procent van de hardlopers is minimaal één keer per jaar geblesseerd. De meeste blessures (60 procent) ontstaan plotseling, maar een groot deel van de blessures ontstaat ook geleidelijk (40 procent). Wat zijn de meest voorkomende blessures en hoe kun je ze voorkomen?

Belangrijke oorzaak van blessures

Wanneer je net begint met hardlopen, is je looptechniek nog niet optimaal en is de kans op een blessure groter. Als gevolg van het talloze malen afzetten én landen, worden je enkels, knieën, heupen en rug extreem belast. Hardloopblessures hebben over het algemeen de volgende oorzaken: verkeerde schoenen, overbelasting, te veel trainen of een verkeerde looptechniek. Ook overgewicht kan tot blessures en gewrichtsklachten leiden. Daarnaast zijn eerdere blessures ook een belangrijke risicofactor.

Meest voorkomende blessures

De meest voorkomende hardloopblessures zijn blessures aan de knie, de achillespees en de voet. Dat is niet gek natuurlijk, aangezien deze lichaamsdelen het meest worden belast tijdens het hardlopen. Een voorbeeld van een bekende hardloopblessure is een jumpers-knee. Hierbij is de kniepees overbelast door veel springen of een overmatige trainingsopbouw. Deze blessure gaat gepaard met een drukkende, zeurende pijn aan de voorzijde van de knie. Ook de runners-knee zien we vaak voorbijkomen. Dan heb je last van een zeurende of stekende pijn aan de buitenkant van de knie. Andere veel voorkomende klachten bij hardlopers zijn shin-splints, spierscheuren, achillespeesblessures of klachten aan de lies, enkel en/of rug.

Hardlopen en de zorgverzekering

Als fanatiek hardloper kan het verstandig zijn om de dekking van de zorgverzekering aan te passen. In principe wordt de meeste zorg vanuit de basisverzekering vergoed. Zo zijn acute blessures waarbij je naar de spoedeisende hulp moet volledig gedekt. Er moet wel een eigen risico betaald worden. Daarnaast wordt fysiotherapie via de basisverzekering vergoed als het om een chronische aandoening gaat. Als je geblesseerd raakt tijdens het hardlopen, dan krijg je dus helaas geen vergoeding voor fysiotherapie. Het is wel mogelijk om je aanvullend te verzekeren voor fysiotherapie. Datzelfde geldt voor sportmedisch onderzoek. Door middel van je zorgverzekering vergelijken kun je kijken welke verzekeraar het beste pakket heeft wat bij jouw wensen past.

Blessures voorkomen

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Gelukkig zijn er een aantal manieren om de kans op blessureleed te verkleinen. Allereerst is het raadzaam om je altijd goed op te warmen voordat je gaat hardlopen. Bouw je loopafstand rustig op volgens een schema. Vergroot je trainingsafstand niet elke week, zodat je je lichaam de tijd geeft om aan de extra belasting te wennen. Twijfel je over je houding en looptechniek? Dan is het verstandig om dit te laten checken bij een speciaalzaak. Daarnaast is het ook belangrijk om voldoende rust te nemen. Als beginnende loper heb je het meest baat bij twee dagen rust na een zware training. Tot slot is het belangrijk om goede hardloopschoenen te kopen. De schoenen moeten passen bij jouw looppatroon en voetafwikkeling.

Geschreven in samenwerking met Pricewise

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *